Wyszków oddycha czystym powietrzem? Podsumowanie kampanii

Wyszków jest w czołówce miast, które zajmują się problemem zanieczyszczeń powietrza, mówił podczas podsumowania kampanii „Wyszków oddycha czystym powietrzem” dr Arkadiusz Przybysz z Instytutu Nauk Ogrodniczych Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Temat czystego powietrza dobrze znają też uczniowie szkół podstawowych, którzy na podsumowaniu w części debaty oksfordzkiej dyskutowali o tym, czy Polacy dbają o czyste powietrze. Zdania są podzielone.

„Wyszków oddycha czystym powietrzem” to kampania informacyjno-edukacyjna mająca na celu poprawić świadomość ekologiczną mieszkańców. W ramach projektu gmina zorganizowała szereg konkursów z atrakcyjnymi nagrodami, opracowała planszową grę edukacyjną oraz zrealizowała film. Podsumowanie kampanii odbyło się 8 listopada

Dbałość o środowisko to jedno z największych współczesnych wyzwań, a kluczowa do tego jest edukacja. To co najważniejsze, to żeby w naszych obywatelach, mieszkańcach budować proekologiczne postawy. Możemy stosować różnego rodzaju represje i one też czasem są potrzebne, ale tak naprawdę powinniśmy być świadomi, że wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za to jak wygląda nasz świat i tylko my sami możemy o to zadbać. Tymi działaniami chcemy przekonać po pierwsze – że to ważne, po drugie – że potrzebne, a po trzecie – że może być po prostu fajne – mówiła zastępca burmistrza Aneta Kowalewska.

Chcieliśmy, żeby w ramach realizacji działań wszyscy mieszkańcy wiedzieli co to jest niska emisja, że nie są to zanieczyszczenia, które pochodzą z przemysłu, ale które wytwarzamy my wszyscy, paląc śmieci w piecach, czy nadużywając samochodów – dodała Żaneta Kozak, naczelnik Wydziału Rozwoju w Urzędzie Miejskim.

O jakości powietrza w miastach i statystykach z tym związanych mówił dr hab. Arkadiusz Przybysz z Instytutu Nauk Ogrodniczych Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Jak zaznaczył – Wyszków jest w czołówce miast,które zajmują się problemem zanieczyszczeń powietrza, jednak jego jakość nie jest najlepsza. Czujnik pomiaru powietrza z czwartku (07.11) wskazał siedmiokrotne przekroczenie normy, jednak – jak tłumaczy dr – sprzyjała temu gęsta mgła i niska temperatura powietrza, dzięki czemu zanieczyszczenia utrzymywały się w środowisku. Najgorzej w Polsce wypada południowa część kraju. Najbardziej zanieczyszczona jest Pszczyna i Rybnik – tam wdychanie powietrza można porównać do spalania dziennie średnio 22 papierosów.

Polska na tle innych krajów w Europie zajmuje niechlubne 7 miejsce, choć jak podkreślał prelegent – sytuacja poprawiła się na przestrzeni ostatnich kilku lat, bo nasz kraj swego czasu był drugi w rankingu. Jednak na 50 najbardziej zanieczyszczonych miast  europejskich aż 36 znajduje się w Polsce, na szczęście pierwsze miejsca nie należą do naszego kraju, z kolei 72% wszystkich miast w Polsce nie spełnia kryteriów narzucanych przez Unię Europejską. To wszystko wpływa na nasze zdrowie. Wdychanie zanieczyszczonego powietrza może doprowadzić do chorób serca i układu krążenia, udaru, chorób układu oddechowego, czy nowotworów. Dla porównania stan powietrza w Norwegii skraca życie człowieka o 4 miesiące, zaś w Wyszkowie o 11 miesięcy. Z kolei mieszkańcy Rybnika będą żyli krócej o 3 lata. Rocznie na świecie z powodu bezpośredniego negatywnego wpływu powietrza na świecie umiera 7 mln osób, w Polsce – ok. 40 tysięcy. Co możemy zrobić, aby to zmienić? Na jakość powietrza wpływa ogrzewanie mieszkań, samochody i przemysł lokalny. Korzystnym czynnikiem dla Wyszkowa jest to, że jakość powietrza zależy głównie od mieszkańców. Emisja w takich miastach dotyczy w większości źródeł domowych (ogrzewania) i wolnego ruchu samochodowego – Jest to indywidualna decyzja mieszkańców, jak i kiedy to powietrze zostanie poprawione. Jednak sprawa nie dotyczy tylko Wyszkowa, bo Polska, to jedyny kraj w Europie, gdzie więcej szkodzimy sobie sami, zatem i sami sobie możemy sobie pomóc, sytuacja jest w naszych rękach – podkreśla prelegent. Ważnym czynnikiem dla środowiska odgrywają rośliny. I tak na przykład jedna roślina liściasta w pomieszczeniu jest wystarczająca, żeby poprawić jakość powietrza, a stosowanie roślin na ekranach akustycznych przy drogach może zmniejszyć zanieczyszczenia o 80-85%.

Kolejnym punktem podsumowania projektu była debata oksfordzka, w której młodzież rozważała nad tym, czy Polacy dbają o czyste powietrze.  Swoimi spostrzeżeniami mięli okazję podzielić się też uczniowie na widowni. Każdy z nich w nagrodę otrzymał grę planszową opracowaną w ramach kampanii. My również zapytaliśmy młodzież o podejście Polaków do dbania o powietrze, posłuchajcie:

Spotkanie zakończyło się rozstrzygnięciem konkursów.

Konkurs pt.„Co to jest smog?” dla przedszkoli. Przedszkola miały za zadanie wymyślić, opracować i przeprowadzić autorską akcję edukacyjną pn.: „Co to jest smog?”. Podsumowaniem akcji miało być wykonanie kroniki, którą należało złożyć w konkursie. Nagrodą są zestawy tablic dydaktycznych.

Zajęte miejsce, nagroda

Nazwa placówki

I miejsce –  zestaw tablic dydaktycznych,
chusta animacyjna Klanza, kamera

Przedszkole nr 9 „Bajka” w Wyszkowie

Udział w konkursie – zestaw tablic dydaktycznych,
chusta animacyjna Klanza

Przedszkole nr 7 „Promyk” w Wyszkowie

Udział w konkursie – zestaw tablic dydaktycznych,
chusta animacyjna Klanza

Przedszkole nr 2 w Wyszkowie

 

Konkurs plastyczny pt. „Co to jest smog?” dla uczniów klas I – III szkół podstawowych

Miejsce / nagroda

Imię i nazwisko ucznia

Nazwa szkoły

I miejsce –  hulajnoga

Tymon Kołakowski

Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy w Lucynowie

II miejsce – kamera wodoodporna

Filip Czerwiński

Szkoła Podstawowa nr 4 im. Obrońców Westerplatte w Wyszkowie

III miejsce –  słuchawki bezprzewodowe

Filip Aksamitowski

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Leszczydole-Nowinach

Wyróżnienie za hasło: „NIE PAL W PIECU BYLE CZEGO, ZRÓB DLA WYSZKOWA COŚ DOBREGO!”
  aparat natychmiastowy

Gabriel Borek

Szkoła Podstawowa nr 4 im. Obrońców Westerplatte w  Wyszkowie

 

Wyróżnienia dla szkół, które złożyły najwięcej prac w konkursie plastycznym pt. „Co to jest smog?” 

Nagroda dla szkoły

Nazwa szkoły

Oczyszczacz powietrza, zestaw tablic dydaktycznych, chusta animacyjna Klanza

Szkoła Podstawowa nr 4 im. Obrońców Westerplatte w Wyszkowie

Zestaw tablic dydaktycznych, chusta animacyjna Klanza

Szkoła Podstawowa nr 5 im. Żołnierzy Armii Krajowej w Wyszkowie

 

Konkurs filmowy pt. „Co to jest smog?” dla uczniów klas IV – VIII szkół podstawowych. Konkurs dla szkół podstawowych organizowany był w dwóch kategoriach wiekowych. Uczniowie mieli za zadanie nagrać krótki film pt. „Co to jest smog?”.

Miejsce / nagroda

Imię i nazwisko  ucznia

Nazwa placówki

I miejsce – hulajnoga

Jakub Kalinowski

Szkoła Podstawowa nr 5 im. Żołnierzy Armii Krajowej w Wyszkowie

opiekun – Elżbieta Rogucka

Aleksander Gołębiewski

Paweł Skrzypek

II miejsce – kamera wodoodporna

Anna Zaleska

Szkoła Podstawowa nr 1 im. Adama Mickiewicza w Wyszkowie

opiekun – Iwona Woźniakowska

Weronika Zaleska

Karolina Zyśk

III miejsce – słuchawki bezprzewodowe

Katarzyna Sudoł

Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy  w Lucynowie

opiekun – Anna Zaremba

Alicja Kukwa

Gabriela Niegowska

 

Konkurs na zaprojektowanie plakatu „Wyszków oddycha czystym powietrzem”
Ostatni konkurs skierowany był do wszystkich mieszkańców Gminy Wyszków. W ramach konkursu należało przygotować plakat, który również po zakończeniu kampanii będzie uświadamiał mieszkańców z jakimi zagrożeniami mamy do czynienia i co możemy robić, by im przeciwdziałać. W konkursie do wygrania był rower, a otrzymał go Dawid Turek.

MG

Tagi:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *