Wyszków bez uchwały reklamowej [AUDIO]

Radni miejscy podczas wczorajszego (28.03) posiedzenia uchylili uchwałę z listopada 2017 roku określającą zasady i warunki obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. Do urzędu wpływały skargi firm sieciowych dotyczące dostosowania szyldów do wymaganych rozmiarów, które akceptowane były w większości miast w Polsce, ale nie w Wyszkowie. Przedsiębiorcy lokalnych firm również nie popierali tej uchwały. Wymogi były zbyt restrykcyjne, przyznaje burmistrz.

W 2017 roku Wyszków był pionierem w kwestii zaostrzenia przepisów względem reklam. Taką formę uchwały przyjął jako drugi samorząd na Mazowszu (po Ciechanowie). Miało to uporządkować przestrzeń publiczną i poprawić estetykę miasta. Jednak, jak przyznaje burmistrz Grzegorz Nowosielski – niektóre przepisy wymagają złagodzenia i zmian. Ponadto część firm jeszcze nie zdążyła zapoznać się z nowymi wymogami, drukowała szyldy niezgodnie z przepisami, wówczas urząd wzywał do usunięcia takich reklam. Przedsiębiorcy na dostosowanie banerów do przepisów zapisanych w uchwale teoretycznie mieli czas do 10 sierpnia tego roku.

W przypadku dalszego obowiązywania tej uchwały może być taka sytuacja, że niektórzy zostaną ukarani, bo maja reklamy niezgodne z przepisami. Nam nie chodzi o uchylenie uchwały, a o korektę. Zawracają się do nas firmy sieciowe, banki… w innych miejscowościach wiszą takie same reklamy, a w Wyszkowie są one niezgodne z uchwałą. Zgłaszają się też firmy, które mówią, że trzeba omówić reklamy na parterach. Jeżeli nie przyjmiemy uchylenia uchwały to oczywiście korekta tej uchwały za jakiś czas będzie, ale wtedy te osoby zapłacą już kary wynikające z uchwały – tłumaczył burmistrz. Konsultacji mają zostać poddane nie tylko wielkości szyldów i ich umieszczanie na konkretnych wysokościach budynków, ale też strefy w mieście przeznaczone dla reklam.

Przeciwko nagłemu uchyleniu uchwały reklamowej opowiedział się radny Adam SzczerbaPowinniśmy najpierw to omówić na komisjach, nie rozumiem czemu dyskutujemy o tym w tym momencie. Jest grono osób, które mówią, że uchwała jest niekoniecznie dobra, ale część czeka na jej wejście – podkreślił. I jak dodał w rozmowie z Wyszków24.pl – Dlaczego urząd nie rozesłał ulotek do przedsiębiorców o dostosowaniu reklam do przepisów? Dlaczego urząd, mimo uwag przedsiębiorców, nie podjął decyzji o zmianie tej uchwały pół roku temu, czy rok temu? Mielibyśmy czas do tego 10 sierpnia, żeby „przeprocesować” zmiany, dopracować to. Raban już podniósł się przecież rok temu – zaznaczył.

Procedowanie uchwały wzbudziły również wątpliwości prawne. Jak tłumaczyła mecenas Sylwia Sendrowicz, radca prawny urzędu – uchwała reklamowa jest tzw. uchwałą krajobrazową regulowaną w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Procedura do zmiany tej uchwały wymaga konsultacji, tak jak przy ustalaniu planów zagospodarowania – Pytanie brzmi, czy z procedurą zmiany tej uchwały zdążycie państwo do sierpnia 2019 roku, bo jeżeli nie, to niestety wszystkie – czy istniejące, czy nowe reklamy – trzeba będzie karać. Otrzymałam już informację od wydziału, że będzie to bardzo trudne, wręcz niewykonalne, bo uzgodnienia takiej uchwały, tak jak przy planie długo trwają, więc ja przyznam sama, że ta zaproponowana uchwała pod względem prawnym ma rozbieżności, ale jest to rozwiązanie najszybsze, żeby można było rozmawiać o nowych zapisach uchwały. Jednak zagrożenie istnieje, że jeżeli będziemy szli procedurą zmiany z procedurą uzgodnień trzeba będzie karać, a kary są na poziomie kilkudziesięciu tysięcy złotych – poinformowała mecenas.

Przyjęcie uchylenia uchwały sugerował również Mariusz Księżak, przewodniczący osiedla nr 6 – Rozmawiałem z przedsiębiorcami mojego osiedla i chciałem podziękować za wprowadzenie tego punktu do obrad. My jako przedsiębiorcy po prostu obawiamy się, że stracimy pracę. Reklama jest dźwignią handlu. Mówiłem w 2017 roku, żeby tego nie wprowadzać, bo będzie krzywda. Są przedsiębiorstwa, które mają podpisane kontrakty z dużymi firmami i muszą mieć dane wymiary reklamy, jeśli nie będą ich spełniały to tracą prace. Jak mamy się zareklamować na metrze kwadratowym? Jestem za uchwałą reklamową, ale nie w takim wymiarze. Lepiej późno niż wcale – mówił.

Za przyjęciem uchwały głosowało 17 radnych. Od głosu wstrzymał się Adam Szczerba, Bogdan Osik i Monika Bieżuńska. Kiedy uchylenie uchwały reklamowej wejdzie w życie reklamodawców obowiązywać będą zapisy zgodne z planem zagospodarowania przestrzennego. Urząd nie przewiduje odszkodowań dla przedsiębiorców, którzy ponieśli już koszty związane z instalowaniem reklam zgodnych wcześniej przyjętą uchwałą.

MG

Tagi:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *